Content marketing
– Think like a publisher! Det er filosofien bak innholdsmarkedsføring (eng. content marketing).
Begrepet content marketing ble etablert av Joe Puluzzi i 2007. Han leder Content Marketing Institute (CMI) i USA, som tilbyr rådgivning rundt og produksjon av innholdsmarkedsføring for en rekke Fortune 1000 selskaper. Hans definisjon lyder slik (fritt oversatt):
Innholdsmarkedsføring er
en markedsføringsteknikk hvor man
skaper og distribuerer relevant og
verdifullt innhold for å tiltrekke seg,
etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.
Typiske eksempler på denne typen innhold er e-bøker, whitepapers, blogginnlegg, videosnutter, e-kurs, rapporter, artikler, podcaster, infografikk, webinarer, events og en rekke andre kombinasjoner av tekst, lyd og bilde.
Fordelene med innholdsmarkedsføring
Markedsføring og salg handler om tre ting:
- Få folk til å bli kjent med deg.
- Få folk til å like deg.
- Få folk til å stole på deg.
Det er ikke like lett lenger kun med tradisjonell reklame. Vi blir bombardert med reklamebudskap som vil selge oss noe. Og selv om produktene kanskje er bra, ignorerer vi de fleste. Innholdsmarkedsføring gir deg imidlertid en ny dimensjon i kundeforholdet, et lim som får dine salgsbudskap til å feste seg bedre i dine kunders hoder og hjerter.
De 5 hovedsøylene for innholdsmarkedsføring
- Redaksjonelt innhold som forteller en relevant og verdifull historie. Den må være informativ, undervisende, inspirerende og/eller underholdende.
- Understøttet av markedsføring. Innholdet har underliggende salgs- og markedsføringsmål som en bedrift, forening eller institusjon forsøker å oppnå.
- Drevet av kundeatferd. Søker å opprettholde eller endre mottakerens atferd.
- Multikanal. Print, digitalt, audio, video, events. Kan, men må ikke være integrert.
- Spisset mot en konkret målgruppe. Dersom du ikke kan forklare hvem målgruppen er – så er det ikke innholdsmarkedsføring.