Søkemotoroptimalisering

Slik kommer du høyere opp på Google

– Gjennomfør en søkeordsanalyse. Finn ut hva dine kunder bruker når de skal finne det du tilbyr. Det finnes mange verktøy for dette. Bruk disse ordene i ditt innhold.

– Lag engasjerende og bra unikt innhold som brukerne vil sette pris på og som blir delt av andre. Bruk søkeordene i innholdet, url, tittel-linjen og meta-beskrivelsen.

– Oppdater siden din regelmessig

– Lag gjerne en blogg på nettsiden din.

– Bruk riktig h-tags på overskrifter, del overskrifter etc

– Nettsiden må fungere bra på mobil

– Bruk alt-tekster på bilder

– Ha gode navn på bildefilene dine

– Sørg for at nettsiden din laster raskt

– Ha unike title tager og meta-beskrivelser for hver side. Unngå duplisert innhold.

– Bruk såkalte «strukturerte» data (snippets) for å gjøre indekseringen enda enklere for Google

– Bruk gode plugins/extension for SEO i WordPress eller Magento

– Knytt opp din side til Analytics og Google Webmaster Tools

– Send inn XML Sitemap til Google

– Kjør månedlige rapporter over teknisk kvalitet.

– Lag engasjerende og bra innhold, som blir delt av andre – da får du flere som linker inn til ditt nettsted.

– Finn ut fra hvilke nettsider dine konkurrenter er linket opp i fra, og se om du også kan bli oppført på de samme sidene.

– Jobb kontinuerlig med å få linker fra andre nettsider av god kvalitet. Jo flere «venner» du har, jo mer populær blir din nettside.

– Se etter bransjespesifikke sider, og se om din bedrift kan føres opp der

– Sørg for at din nettside er oppført i «Google Min Bedrift»

On-site SEO er prosessen med å gjøre nettstedet ditt søkemotor vennlig. Med enkle ord betyr det å justere enkelte elementer på nettsiden din, slik at søkemotorer er i stand til å gjennomgå, forstå innholdet og strukturen.

Off-site SEO refererer til hva du kan gjøre for å fremme ditt nettsted på Internett (foruten reklame). De mest brukte metodene er: Lenker fra andre nettsteder.  Sosiale medier markedsføring.